موتور خودرو چگونه کار می کند؟

  موتور خودرو چگونه کار می کند؟(توضیح تصویری و معرفی انواع موتور(

آیا تا به حال درب موتور را باز کرده اید و از خود بپرسید که اینجا چه خبره؟

برای کسی که درباره موتور خود شناخت چندانی ندارد، موتور شبیه به یک توده فلزی پلاستیکی بی سروته است، یک مشت سیم و لوله اضافی اطراف آن!

امکان دارد شما دوست عزیزکه این مقاله را می خوانید دوست داشته باشید جوابی برای حس کنجکاوی خود پیدا کنید و یا امکان دارد یک خودروی جدید خریداری کرده باشید وکلماتی مانند 3 لیتر وی 6،(در میل سوپاپCams Dual Over Head) و یا انژکتور و... شنیده باشید که دوست دارید معنای آن را بدانید.

دراین مقاله ما می خواهیم به صورت پایه به معرفی اجزای موتور خودرو و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر بپردازیم، در نهایت راجع به نقاطی که ممکن است درست کار نکند و نیز راجع به تقویت موتور برایتان سخن بگوییم.

 

 

 

 

تقریبا در حال حاضر تمام خودروها برای تبدیل نیروی سوخت به نیروی حرکتی از موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه استفاده می کنند. موتورهای چهارزمانه به موتورهای چرخه اتو نیز به احترام نیکولاس اتو،شخصی که چرخه را در سال 1867 اختراع کرد نیز نامیده می شوند.

موتور چهار مرحله (Four Stroke) در تصویر 1 نمایش داده شده است:

1- مرحله تنفس (کورس تنفس) Stroke Intake

2- مرحله تراکم (کورس تراکم) Compression Stroke

3- مرحله انفجار (کورس احتراق) Combustion Stroke

4- مرحله تخلیه (کورس تخلیه) Exhaust Stroke

*منظور از کورس مسیر حرکت پیستون داخل سیلندر می باشد.

همانطور که در تصویر 1 مشخص شده است یک نقطه فلزی به نام پیستون جای سیب زمینی ما را گرفته است، پیستون به وسیله یک میله به نام شاتون(Connecting Rod) به میل لنگ (Crank Shaft) متصل می شود، وقتیکه میل لنگ می چرخد مانند این است که دوباره توپ، سیب زمینی ما را آماده به شلیک می کند. در اینجا می بینیم که در طول این مرحله ها چه اتفاقی درون موتور رخ می دهد.

1- پیستون از نقطه بالایی سیلندر شروع به حرکت رو به پایین می کند، سوپاپ هوا باز می شوند، پیستون پایین می رود و اجازه می دهد با مکشی که ایجاد می کند مخلوط سوخت و هوا سیلندر را پر کند. این مرحله تنفس یک سیلندر درون موتور چهارزمانه درونسوز است. مقدار کمی سوخت احتیاج است تا هوا مخلوط شده در این مرحله وارد موتور گردد.(مرحله اول)

*سوپاپ ها (Valves) دریچه های ورودی و خروجی موتور برای ورود مخلوط سوخت هوا و خروج دود ناشی از احتراق می باشند.

2- در این مرحله پیستون شروع به بالا آمدن می کند تا مخلوط سوخت و هوای وارد موتور شده را کمپرس کند. در این مرحله سوپاپ هوا شروع به بستن می کند. کمپرس کردن مخلوط سوخت و هوا کمک می کند که انفجار قوی تری داشته باشیم.(مرحله دوم)

3- وقتیکه پیستون در انتهای مرحله دوم به بالاترین نقطه سیلندر می رسد، شمع جرقه می زند تا مخلوط سوخت و هوا را منفجر سازد، با انفجار مخلوط سوخت و هوا پیستون به پایین رانده می شود و انرژی سوخت را به انرژی حرکتی تبدیل می کند.(مرحله سوم)

4- وقتیکه پیستون به پایین ترین نقطه کورس خود در پایان مرحله احتراق می رسد سوپاپ دود شروع به باز شدن می کنند، با بالا آمدن پیستون دود داخل سیلندر به بیرون رانده می شود و از طریق لوله اگزوز به خارج هدایت می شود. حالا موتور برای انجام چرخه بعدی آماده است، بنابراین مجددا بوسیله مقداری سوخت و هوا شارژ می شود.

به خاطر داشته باشید انرژی حرکتی که در یک موتور احتراق داخلی بدست می آید یک نیروی چرخشی (Rotation) می باشد، در صورتیکه نیرویی که در اثر شلیک سیب زمینی بدست می آید نیروی خطی (Straight Line) در یک موتور انرژی خطی پیستون وسط میل لنگ به انرژی چرخشی تبدیل می شود. نیروی چرخشی برای ما مناسب است چراکه در نهایت می خواهیم از این انرژی برای چرخش چرخ های خودرو استفاده کنیم.

اجزای پایه موتور (Basic Engine Parts)

قسمت اصلی موتور سیلندرهای آن است که درون هر سیلندر پیستون ها به پایین و بالاحرکت می کنند (حرکت رفت و برگشتی). موتوری که در قسمت قبل توضیح دادیم یک موتور یک سیلندر بود آن یک نما از یک موتور موتور سیکلت، اره برقی، جت اسکی می توانست باشد. اما بیشتر خودروها بیش از یک سیلندر دارند (چهار، پنج، شش، هشت، ده، دوازده و شانزده). در موتورهای چند سیلندر، سیلندرها معمولابه یکی از شکل های خطی (Inline) ، خورجینی ( V ) ، و موتورهای باکستر (Flat- Opposed) در کنار هم قرار می گیرند که در شکل های زیر نمایش داده شده اند :

 

شکل 2- موتور خطی که سیلندرها به صورت یک خط در کنار هم در بلوک سیلندر قرار گرفته اند. 

 

 

 

 

حلقه های فلزی فنری هستند که وظیفه آب بندی قسمت خارجی پیستون و دیواره داخلی سیلندرها را بر عهده دارند. رینگ های پیستون دو وظیفه اصلی دارند :

1- جلوگیری از نفوذ مخلوط سوخت و هوا و گازهای دود حاصل از احتراق به خارج از اتاق انفجار به اتاق محفظه کارتل در مراحل تراکم وانفجار.

2- جلوگیری از نفوذ روغن موجود در کارتل به داخل اتاق انفجار برای ممانعت از بوجود آمدن روغن سوزی.

بیشتر خودروهایی که روغن سوزی دارند و هر 1500 کیلومتر باید روغن موتور آنها سرریز شود بدلیل فرسایش رینگ های پیستون آنها فرسوده شده و قابلیت آب بندی خود را از دست داده اند. البته روغن سوزی از طریق از دست رفتن قابلیت قطعات آب بندی سوپاپ مثل لاستیک ساق سوپاپ، گیت سوپاپ نیز اتفاق می افتد ولی شدت روغن سوزی ناشی از خرابی رینگ پیستون بسیار بیشتر است.

 

 

 

 

میل لنگ :

میل لنگ می چرخد و به وسیله بالانسر و وزنه هایی که روی خود دارد حرکت رفت و برگشت پیستون را به یک حرکت چرخشی در یک جهت تبدیل می کند. معمولا میل لنگ از یک طرف به فلایول یا چرخ طیار دیگر بوسیله تسمه یا زنجیر به میل سوپاپ اویل پمپ و از پمپ وصل می باشد.

کارتل :

این محفظه دور تا دور میل لنگ را پوشانده است. مقداری روغن درون خود نگه می دارد تا اویل پمپ یا پمپ روغن بتواند این روغن را از درون آن مکش و با فشار به تمام نقاط موتور برای روغن کاری برساند.

 

 

یک میله که با نصف سرعت چرخشی میل لنگ می چرخد و وظیفه اصلی آن باز و بست سوپاپ ها در زمان های مناسب براساس دور موتور می باشد. همچنین از موتورهای قدیمی وظیفه تنظیم زمان جرقه زنی موتور را نیز بر عهده داشت.

شمع :

قطعه ای کوچک با وظیفه ای مهم، این قطعه وظیفه جرقه زنی و انفجار مخلوط سوخت را در زمان دقیق بر عهده دارد.

 

 

حالا به بررسی برخی از مشکلاتی که ممکن است هرکدام از شما با موتور خودروی خود پیدا کرده اید می پردازیم :

امکان دارد که یک روز صبح که برای روشن کردن خودروی خود به پارکینگ رفته اید به یاد بیاورید که موتور خودرو با استارت می چرخید ولی روشن نمی شد، چه اتفاقی ممکن است افتاده باشد؟

حالا شما می دانید که خودرو خود چگونه کار می کند، حالا شما می دانید که چه اجزایی در موتور باید کار کنند تا موتور خودروی شما بتواند کار کند. سه اتفاق اساسی امکان دارد افتاده باشد : مخلوط سوخت و هوای بد، کمبود کمپرس در مرحله تراکم، نبودن جرقه در موتور. البتههزاران نقطه ریز دیگر ممکن است وجود داشته باشند که این مشکل را بوجود آورند ولی این سه دلیل اصلی ترین عامل هستند. بر اساس مدل ساده موتور که با آن آشنا شدیم، باهم بررسی می کنیم که چگونه این سه علت باعث این مشکل شده اند.

مخلوط بد سوخت و هوا :

مخلوط بد سوخت و هوا به سه طریق زیر امکان دارد که اتفاق بیفتد :

- شما بنزین تمام کرده اید، پس موتور هوا دارد ولی سوخت خیر.

- راه هوای ورودی ممکن است گرفته و یا کثیف باشد، پس سوخت وجود دارد ولی هوای کافی خیر.

- سیستم سوخت زمانی ممکن است مقدار زیاد و یا مقدار کم سوخت به مخلوط اضافه کند، این بدان معناست که احتراق به شکل مناسب اتفاق نمی افتد.

- امکان دارد درون سوخت شما ناخالصی مانند آب یا گازوئیل وجود داشته باشد که باعث شعله ور شدن سوخت گردد.

کمبود کمپرس :

در صورتیکه مخلوط سوخت و هوای وارد موتور شده به صورت مناسب کمپرس نشود، مرحله انفجار آنطور که می بایست شکل نخواهد گرفت. کمبود کمپرس به یکی از دلایل زیر امکان دارد که اتفاق بیفتد.

- رینگ پیستون شما فرسوده و سوخته است ( اجازه می دهد که مخلوط سوخت و هوا در طول مرحله تراکم به محفظه کارتل نفوذ کند).

- سوپاپ هوا و یا دود به صورت کامل آب بندی نمی کنند، در نتیجه نشت در هنگام تراکم خواهیم داشت.

- ممکن است یک سوراخ در سیلندر وجود داشته باشد. بیشتر سوراخ های موجود در سیلندر در ناحیه بالای آن، جاییکه سوپاپ ها و شمع در آن قرار دارند که به نام سرسیلندر می شناسیم در محلی که سرسیلندر به بلوک سیلندر وصل می شود رخ می دهد. معمولاسرسیلندر به بلوک سیلندر پیچ می شود وبرای آب بندی بهتر یک واشر نازک به نام واشر سرسیلندر بین این دو قطعه قرار گیرد. چنانچه این واشر خراب شود سوراخ های کوچک بین سیلندر و سرسیلندر به وجود خواهد آمد و این سوراخ ها باعث به وجود آمدن نشتی می گردد.

 

 

· انجام دادن سرویس های به موقع نگهداری خودرو، از هزینه های احتمالی آینده جلوگیری خواهدکرد.

نبودن جرقه :

 

 

مشکلات موتور :

میل سوپاپ :

شاتون پیستون را به میل لنگ متصل می سازد. این قطعه می تواند برروی یاتاقان های خود در دوسر بچرخد که نتیجه این خاصیت تبدیل حرکت خطی پیستون به چرخش در میل لنگ می باشد.

شاتون :



نظرات شما عزیزان:

کلوپ دانلود-دانلود رایگان
ساعت16:51---13 خرداد 1392
با افتخار لینک شدید.<کلوپ دانلود>

sepanta
ساعت13:38---13 خرداد 1392
durud..

matlam khubi bud estefade kardam

webe jalebiye

movafagh bashin
پاسخ:ممنون.همچنین.


کوسه
ساعت10:39---13 خرداد 1392
وبلاگت عالیه اگه خواستی تبادل لینک کنی بیا تو وبلاگم.....پاسخ:ممنون حامد.نظر لطفته

bbbbbbbbbbbbbb
ساعت10:21---13 خرداد 1392
سلام وبلاگ زيبايي داري

خوش حال شدم كه به من سرزده بودي
پاسخ:ممنون.هدف من آشنایی مردم با مکانیک و خودرو هست.اگه مکانیک رو درک کنید می فهمید چقدر لذت بخش است.


مرتضی فیض آبادی
ساعت10:06---13 خرداد 1392
سلام.منم اومدم به وبت سر زدم.من لینکت کردم.شما هم لطف کن لینک کن.بای

besttop
ساعت0:00---13 خرداد 1392
سلام این مطلبت شدید به درد پسر عمم خورد مرسی بهم سر بزنیا منم حتمنا سر میرنم
پاسخ:خوش حالم که به پسر عمت کمک می کنم.باز هم سر بزن.


علی
ساعت21:56---12 خرداد 1392
سلام به وبلاگت امدم ممنون که به من سر زدی لینکت میکنم

amir hosein
ساعت18:48---12 خرداد 1392
سلام عزیزم.باید بگم که وبلاگ فوق العاده زیبایی داری ♥

خیلی هم علمی و مفید و درسته ♥

موفق باشی.♥

...مدیر وبلاگ ورود دخترها ممنوع...
پاسخ:خیلی ممنون امیر حسین جان.باز هم بازدیدکن.


DALMIF.IR
ساعت17:09---12 خرداد 1392
سلام دستت درد نکنه که سر زدی اگه میشه منو لینک کن منم لینکد میکنم
پاسخ:حتما.باز هم ممنون که سر زدی.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, | 16:10 | نویسنده : admin |
  • نوای کاروان
  • تریلر فیلم